19/04/2024
דף הבית / בלוג / קנאביס רפואי לטיפול בדיכאון

קנאביס רפואי לטיפול בדיכאון

האם קנאביס יכול לשפר תסמינים של דיכאון או שהוא דווקא עלול להחמיר אותם? אף על פי שדיכאון הוא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לטיפול עצמי (self-medication) באמצעות קנאביס, המחקר המדעי בנושא עדיין בחיתוליו והתשובות לשאלות האלה אינן חד-משמעיות.

דיכאון וקנאביס

לקנאביס יש היסטוריה ארוכה של טיפול בדיכאון: כבר במאה ה-17 דיבר הכומר האנגלי רוברט ברטון (Burton) על התועלת של קנאביס בהקלה על דיכאון. באותה תקופה בערך רופאים בהודו השתמשו בקנאביס כדי לטפל בסובלים מדיכאון. במאה ה-19 כתב הרופא האמריקאי הוברט אמורי היר (Hobart Amory Hare) בזכות הקנאביס כתרופה לטיפול בדיכאון אצל חולים סופניים.

עם זאת, יש מחלוקות לגבי השימוש בקנאביס לטיפול בדיכאון. למשל, בוושינגטון נדחתה הבקשה לאפשר לחולים המתמודדים עם בעיות מתחום בריאות לצרוך קנאביס רפואי בטענה שאין מספיק ראיות מדעיות המוכיחות את היעילות של קנאביס בטיפול בחרדה, דיכאון ומחלות נפש אחרות. גם בישראל דיכאון אינו מופיע ברשימת ההתוויות לטיפול בקנאביס רפואי (אבל מופיעות התוויות אחרות מתחום הפסיכיאטריה כגון תסמונת פוסט טראומטית).

 

מהו דיכאון?

דיכאון הוא הפרעת נפש נפוצה למדי. לפי הערכות, כ-10% מאוכלוסיית העולם תסבול מדיכאון בשלב כלשהו בחיים, ובישראל שיעור האבחנה השנתי עומד על כ-6%. הדיכאון יכול להתבטא בדרכים שונות אצל אנשים שונים, אבל התסמינים הנפוצים כוללים:

  • ירידה במצב הרוח, תחושת עצב או ריקנות לפרק זמן ממושך
  • איבוד עניין בעיסוקים או בפעילויות שבעבר גרמו להנאה
  • תחושת חוסר ערך או אשמה
  • אי-שקט או עצבנות
  • עייפות או חוסר אנרגיה
  • עלייה או ירידה במשקל
  • חוסר או עודף שינה
  • קשיים בריכוז ובקבלת החלטות
  • מחשבות אובדניות.

לרוב מטפלים בדיכאון באמצעות תרופות מרשם, טיפול פסיכולוגי או השילוב ביניהם. בשנים האחרונות, עם תהליך הלגליזציה והמדיקליזציה של הקנאביס, חוקרים התחילו לבחון את השימוש בזני קנאביס מסוימים יכולים להקל על הסובלים מדיכאון ולהפחית את הסימפטומים הקשים.

 

מה אומר המחקר על הקשר בין קנאביס ודיכאון?

כאמור, המחקר על ההשפעה של קנאביס על דיכאון נמצא עדיין בשלבים מוקדמים, והממצאים אינם עקביים. עם זאת, יש הסכמה כללית שלקנאביס יש פוטנציאל להחזיר לאיזון את המערכת האנדוקנבינואידית (מערכת הקנבינואידים של הגוף התואמת את אלו שנמצאים בצמח הקנאביס ומתאימה את הקולטנים הנמצאים במוח, במערכת העצבים ובמערכת החיסון) ולייצב את מצב הרוח.

ב-2019 קבוצת חוקרים מאוניברסיטאות באוסטרליה בחנו כ-40 מחקרים שבחנו את השימוש בקנאביס לטיפול בדיכאון, ועוד כ-40 מחקרים נוספים על הקשר בין קנאביס להפרעות נפשיות שונות כגון חרדה, תסמונת טורט, הפרעות קשב וריכוז, פוסט טראומה ועוד.

תוצאות המטא-אנליזה העלו אומנם כמה ממצאים חיוביים בנוגע לפוטנציאל התרפויטי של הקנאביס, אבל בשורה התחתונה לא נמצאו ראיות מספקות המקשרות באופן ישיר בין צריכת קנאביס להקלה על תסמיני דיכאון. החוקרים אף הופתעו לגלות שלא נערך אף מחקר שהתמקד ביעילות של השימוש בקנבינואידים ספציפיים (בעיקר THC ו-CBD) והשפעתם על תסמיני דיכאון.

במחקר מ-2018 אספו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון מידע שנאגר באפליקציה Strainprint, המאפשרת לצרכני קנאביס רפואי לתעד את השיפור או ההרעה במצבם וכן לדרג את הזנים. מהמידע עלה שרוב המשתמשים דיווחו על השפעה חיובית ועל הקלה בחומרה של תסמיני דיכאון, מתח וחרדה. ניתוח זני הקנאביס הראה שזנים עשירים ב-CBD ועם שיעורי THC נמוכים יעילים יותר להקלה בתסמיני הדיכאון. עוד הראה המחקר כי ההקלה בתסמיני הדיכאון אומנם הייתה מידית, אבל בטווח הרחוק מטופלים רבים דיווחו על החמרת התסמינים.

מחקר מ-2015 התמקד בקשר בין מתח ודיכאון כרוניים למערכת האנדוקנבינואידית. במחקר נמצא שסטרס כרוני מפחית את הייצור של האנדוקנבינואידים המשפיעים על ההכרה והרגשות וקשורים להקלה בתחושות כאב ומתח, בשיפור התיאבון וההרגשה הכללית. המחקר אומנם נערך על עכברים ולא על בני אדם, אבל החוקרים הסיקו ששימוש בקנאביס יכול לייצב את מצב הרוח ולהקל על דיכאון הנגרם ממתח כרוני.

 

האם שימוש בקנאביס יכול לגרום לדיכאון?

יש מחקרים המצביעים על קשר בין שימוש תכוף בקנאביס ובין דיכאון ומחלות נפש אחרות. למשל, מחקר מקיף מ-2017 מצא קשר סטטיסטי בין שימוש בקנאביס ובין התפתחות של הפרעות דיכאון, ניסיונות התאבדות והתפרצות של התקפי מאניה בקרב מאובחנים בהפרעה דו-קוטבית.

מחקר מ-2019 מצא קשר סיבתי בין השניים והסיק שצריכת קנאביס בגיל ההתבגרות משפיעה על בריאות הנפש ומגבירה את הסיכון לדיכאון ולנטיות אובדניות. במחקרים אחרים הועלתה השערה כי ישנם גורמים תורשתיים, סביבתיים ואחרים המשפיעים על הנטייה לדיכאון ולעישון מריחואנה.

 

קנאביס לעומת נוגדי דיכאון – תופעות לוואי ויעילות הטיפול

אנשים שונים מגיבים בצורה שונה גם לקנאביס וגם לנוגדי דיכאון. הרכב הקנאביס ואופן השימוש שלו, וגם סוג התרופה ודרך הפעולה שלה, יכולים להשפיע על מהירות התגובה ועל תופעות הלוואי. חיפוש קצר באינטרנט יעלה במידה שווה סיפורי הצלחה וסיפורי זוועה של אנשים שהתנסו בקנאביס ובתרופות מרשם לטיפול בדיכאון. אף על פי כן, יש כמה מדדים אובייקטיביים שאפשר להשוות ביניהם.

תופעות לוואי

קנאביס רפואי נחשב לתרופה בטוחה יחסית, אבל עישון קנאביס יכול לגרום לשיעול וגירוי הריאות, וכן זני קנאביס עם מינונים גבוהים של THC עשויים להשפיע על הערנות.

תופעות הלוואי של תרופות נוגדות דיכאון יכולות לכלול הפרעות עיכול, הפרעות שינה, פגיעה בתפקוד המיני ואף נטייה לאובדנות.

 

יעילות הטיפול בקנאביס רפואי ומהירות ההשפעה

כאמור, המחקר על השפעת הקנאביס על דיכאון הוא מצומצם למדי.

תרופות נוגדות דיכאון משפיעות לטובה על כ-50%–65% מהחולים, אבל תהליך התאמת התרופה יכול להיות ממושך ואף להיות מלווה בהחמרת התסמינים.

 

התמכרות וגמילה

לפי המכון הלאומי לשימוש בסמים כ-30% מהמשתמשים במריחואנה מפתחים תלות בסם, כלומר הם צריכים להגדיל את המינון כדי להרגיש את ההשפעה, וכן סובלים מתסמיני גמילה עם הפסקת השימוש.

לפי מספר מחקרים (למשל) גם משתמשים בתרופות נגד דיכאון מפתחים תלות בהן וחווים תסמיני גמילה, בהם תסמיני דמויי שפעת, הפרעות שינה ועוד.

 

אז אפשר להחליף את הציפרלקס בקנאביס?

נכון ל-2020 דיכאון עדיין לא נמצא ברשימת ההתוויות לקבלת קנאביס רפואי. עם זאת, יש רופאים שיעדיפו לרשום קנאביס רפואי על פני תרופות נוגדות דיכאון. לפי הערכות, יש בארץ כ-15,000 איש המטופלים בקנאביס רפואי לדיכאון, רובם נפגעי פוסט טראומה. המינון המקסימלי לרוב יוגבל ל-20–30 גרם בחודש, ויהיה קשה יותר להגדיל את המינון ביחס למטופלים בבעיות בריאותיות אחרות.

 

זני קנאביס לטיפול בדיכאון

זני סאטיבה לרוב נחשבים מתאימים יותר לטיפול בדיכאון, וכך גם זנים המכילים את הטרפן BCP, המשמש קנבינואיד ומתאים עצמו לקולטני CB2 שנמצאים במוח ואת הטרפן Limonene, המתאפיין בריח הדרים מתקתק.

הטיפול בדיכאון בקנביס רפואי אינו מוכר בישראל יש כמה זני קנביס רפואי הידועים ביכולתם לשפר את מצב הרוח ולהקל על סימפטומים של דיכאון כמו תיאבון ירוד והפרעות שינה.

1. KD Relief (TC20/C4)

זן קנביס דומיננטי עשיר ב-THC, היעיל בשיכוך כאבים, הרגעת הגוף ושיפור התיאבון. מתאים לטיפול בדיכאון ובהפרעות שינה.

2. ג’רוזליים של פארמוקן

זן המורכב מ-80% סאטיבה ו-20% אינדיקה וכ-20% THC. זן הקנביס בעל השפעה מהירה והוא מתואר כמשפר מצב רוח, מעורר תיאבון ותורם לפרודוקטיביות.

3. ניצן אינדיקה T15 או T20

זני אינדיקה דומיננטיים במינוני THC משתנים. משמשים להקלה בכאבים ובתסמינים של פוסט טראומה, בהם דיכאון והפרעות שינה.

4. לשם של שאיפה לחיים

זן המורכב 90% סאטיבה ו-10% אינדיקה, 16%–18% THC ו-1%–3% CBD, מתאים לשימוש בשעות היום לשיפור מצב הרוח ולהקלה בכאבים.

 

Check Also

קנביס וחרדה

האם קנאביס מפחית או מגביר חרדות?

אנשים רבים משתמשים בקנביס כדי להקל על תסמיני חרדה. מה אומר המחקר על השפעת הקנביס על חרדות? ובאילו מצבים קנביס עלול להגביר חרדות?